Zoeken in deze blog

woensdag 22 februari 2017

5- Wat is er WEL bruikbaar aan het concept “situationeel” leiderschap?


Het begrip ‘situationeel’ verwijst naar ‘rekening houden met de situatie’ en dat kan leiderschap toch alleen maar effectiever maken. Juist! Maar de vraag is wel hoe dat concept wort ingevuld, dus mat bepalend is voor de situatie, en welke invloed dat heeft op de aangewezen manier van leiding geven.

Met die cruciale vraag voor ogen zijn er zijn 3  invullingen van Situationeel leiderschap:

1-Reddin (de originele versie) (1) maakt de focus op taak en/of relatie afhankelijk van de situatie die dat vereist. Nuttige insteek om te beseffen dat we in 98% van de tijd in integratie tussen taak en relatie moeten zitten, en de rest zeer uitzonderlijk te verantwoorden is. Het is een bruikbare insteek, maar  anders dan bedoeld. Het volstaat niet je voorkeur voor taak of relatie te kennen, en voldoende flexibel te zijn om de juiste stijl toe te passen in de juiste situatie. Puur taakgericht mag een leider alleen zijn in crisissituaties, puur relatiegericht alleen in menselijke crisissen, en een separatie-stijl is enkel te verantwoorden in het kader van zelfsturende teams (hierover elders meer). Het nut van het model is vooral om leiders te laten beseffen dat ze, als gevolg van hun frequente eenzijdige begaafdheid, meestal taak of relatie als dominante stijlvoorkeur hebben, en dus naar integratie moeten streven.

2- Hersey & Blanchard (2): maken de vier stijlen afhankelijk van het ontwikkelingsniveau van de medewerker en trappen in de val van de cognitieve dissonantie: sturen is niet de oplossing als iemand competenties mist!  De Transactionele Analyse (waarover elders meer) maakt ons duidelijk wat de gevolgen zijn, maar daar trekken deze auteurs ( Amerikanen) zich blijkbaar niets van aan. Ze willen dat de baas zijn idee gevolgd wordt, punt. Slecht model dus, dat mensen aanleert om passief te zijn en verantwoordelijkheden bij de leiding te leggen. Ze verwachten blijkbaar dat medewerkers groeien door gehoorzaam te zijn. Dat is een twijfelachtige visie op het leermechanisme van mensen (waarover elders meer) en dat niet aansluit bij de inzichten uit de ontwikkelingspsychologie.

3- Het “dynamisch rollenmodel” (3) legt “het situationele aspect” op het niveau van de deelrollen die je als leider hebt. Zoals elders uitgewerkt heeft een leider een aantal sub-rollen te vervullen. Een leider moet zich meer toeleggen op die sub-rol die de medewerker of team nodig heeft (people manager, coaching mentor, transformator of cultuurdrager) Dat is een invulling van dienend leiderschap, mensen geven wat ze nodig hebben om goed te functioneren op basis van hun natuurlijke kracht, talent en beperkingen. Dat is een goede benadering omdat ze de aanwezige mogelijkheden van mensen benut door aan te vullen, niet door te vervangen wat mensen niet van nature hebben.

Het verdient aanbeveling om dit kader het begrip “sturen”  toe te lichten. Het is niet gelijk aan “focus op inhoud”. Iemand (de leider of coach bvb) kan zich op inhoud concentreren door kritische vragen te stellen, argumenten aan te voeren, te vragen naar het waarom achter een stelling,… Op die manier neemt de leider (coach) niet over, maar helpt de medewerker (coachee) om de inhoudelijke aspecten beter en nauwkeuriger te bekijken en/of uit te werken.
Sturen doe je met een fiets of met een auto; maw met een systeem dat geen eigen intelligentie heeft. Sturen betekent dat je de nodige acties neemt om het te sturen systeem op de plaats of in de richting te krijgen waar je zelf beslist hebt dat het moet gaan.
Dit betekent dat een sturende stijl van leidinggeven gebaseerd is op gehoorzaamheid, op het scheiden van ‘denken’ en ‘doen’. We mogen hopen dat deze invulling ven leiderschap ten minste in ons streven, tot het verleden behoort.

      (1)   Reddin W., Managerseffectiviteit, Samson – Nive, Alphen a/d Rijn, 1978           
      (2)   Hersey P., Blanchard K., Management of Organizational Behavior, Prentive Hall, Englewood Cliffs, 1982

      (3)   Een zelf ontwikkelde visie, beschreven in een onuitgegeven boek, data als pdf selectief beschikbaar wordt gesteld.

Geen opmerkingen: