Zoeken in deze blog

zaterdag 19 januari 2019

39. De dynamiek van gedragsverandering

Downloaden
Iedereen komt in de loop van z’n leven wel eens in situaties waar het bestaande gedrag problematisch wordt. Dat uit zich dikwijls in slechte resultaten, maar ook zeer dikwijls ook in relationele problemen. De druk die dan ontstaat op het betrokken individu, is zeer vaak onvoldoende om tot de gewenste verandering te komen. Naarmate de druk aanhoudt, en zeker naarmate de leeftijd van de betrokkene toeneemt, zien we dikwijls wel verandering optreden. In de context van organisaties hebben we zeer dikwijls de tijd niet op de resultaten van dit spontane proces af te wachten. Actieve (zelf-)coaching is dan aan de orde. Als we op een meer gerichte manier aan gedragsverandering willen werken, is de hier beschreven benadering wellicht een uitkomst.

De benadering is gebaseerd op zes stadia waar de betrokkene door moet om tot gedragsverandering te komen. Het zijn generieke stappen, dus ongeacht het onderwerp van de gedragsverandering of zelfs los van de onderliggende drijfveren. Deze maken wel een verschil in de vereiste energie en diepgang van de oefening, maar niet in de stappen die moeten gezet worden. Deze benadering is gebaseerd op een inspirerend boek ter zake dat een alternatief biedt voor familieopstellingen, psychoanalyse, herbeleving, en ander gangbare benaderingen op dit vlak. (1)

Stap 1: aandacht
De betrokkene moet aandacht geven aan het probleem dat zich stelt. Dit houdt dikwijls in dat signalen uit de omgeving moeten geïnterpreteerd worden om een duidelijk beeld te krijgen van het gedrag dat problematisch is. Er moet dus een zeker urgentiegevoel aanwezig zijn dat voldoend energie oplevert.

Stap 2: inzicht
Door een analytische benadering moet inzicht ontstaan in wat er precies aan de hand is. Zowel de urgentie kan onderzocht worden, als de reden om het bestaande gedrag te stellen. Niet zelden komt dit neer op het identificeren van de emotie die het betreffende gedrag ‘triggert’. Als het inderdaad over emotioneel geladen reacties gaat, is soms een vrij diepgaande analyse nodig. De relevante vraag is dikwijls waarom die emotie zo sterk is, en waarop ze gebaseerd is.

Stap 3: aanvaarding
Een belangrijke stap is het opgeven van de weerstand tegen het onderkennen van de oorzaken van het gedrag. Er moet een zeker schaamtegevoel of schuldgevoel overwonnen worden. Dit is dikwijls gebaseerd op de negatieve feedback die dikwijls rond het gedrag is gegeven. De inhoud van de analyse uit de vorige stap moet dus volledig aanvaard worden, inclusief de consequenties, en vooral het eigen aandeel. Ook het gewenste gedrag dat in de plaats moet komen van het ongewenste, moet duidelijk in beeld gebracht worden. Het is dikwijls moeilijker dan het lijkt. Het ‘extern toeschrijvingsgedrag’ moet doorbroken worden. Dikwijls leggen mensen de schild van het probleem toch weer bij anderen, en ze houden dit vrij lang vol. Dit verhindert uiteraard gedragsverandering.

Stap 4: keuze
Het lijkt triviaal, maar de verandering begint bij het inschakelen van de wil tot verandering. De overgang van analyse naar actie is in het menselijk gedrag een van de moeilijkste bewegingen. Ze is wel essentieel omdat groei, verbetering, oplossingen, … enkel mogelijk zijn door de kracht van het ‘pre-frontaal’ denken. Het stimulus-respons automatisme in ons brein dient doorbroken te worden. Voor mensen met een zwakke wilsontwikkeling, of erger nog, met een sterk ontwikkeld slachtoffergevoel, is dat een moeilijke stap. Maturiteit speelt hier eens te meer een belangrijke rol.(1)

Stap 5: focus
De betrokken zou zich moeten concentreren op de momenten en situaties waar het ongewenste gedrag zich voordoet. Als men probeert constant aandacht geven op het gewenste gedrag, dan verspilt men z’n energie, en dooft de motivatie snel uit. Focus op de cruciale momenten laat ook toe om te anticiperen, wat de controle sterk bevordert. Het zal bovendien noodzakelijk zijn om vrij snel enig succes te oogsten om de motivatie op peil te houden.

Stap 6: Volharding
Neurologisch betekent gedragsverandering dat een bestaand patroon van geconnecteerde hersenverbindingen wordt vervangen door een ander patroon, deels misschien overlappend met het oude. (3) Het nieuwe patroon zal maar tot een automatisme groeien als het voldoende dikwijls gebruikt wordt. Het oude patroon zal zich niet meer opdringen als het zo weinig mogelijk gebruikt wordt. Het zal dus nodig zijn om de gecreëerde focus een behoorlijke tijd vol te houden. Daarom moet de betrokken zichzelf organiseren, niet zijn omgeving. Herinneringen, tussentijdse evaluaties, ‘kattenbelletjes’, en dergelijke zijn nuttige ondersteuningen; Wat vooral goed helpt is sociale ondersteuning onder vorm van feedback, liefst op het moment zelf of kort na de al dan niet geslaagde poging. Mensen in uw omgeving kunnen daarom helpen, maar niet de verantwoordelijkheid overnemen. Het wordt helemaal een sterke steun als de betrokken in alle openheid de intenties voor gedragsverandering vooraf kenbaar maakt, en expliciet vraagt naar feedback. Dit neemt de vrijblijvendheid van de oefening weg. He tis uiteraard maar mogelijk als de keuze duidelijk gemaakt is, en als er voldoende maturiteit (1) aanwezig is.

Tot slot: als emoties een belangrijke rol spelen als drijfveer van het ongewenste gedrag, of je merkt dat het snel (spontaan) reageren dikwijls een slecht resultaat oplevert, dan is het nuttig om iets meer doordacht te handelen. Dit komt erop neer dat het ‘hot system’ (stimulus-respons) in ons brein meer wordt gedomineerd door het ‘cool system’ (pre-frontale cortex).  Dit kan ondersteund worden door het ‘heden’ af te koelen, en de ‘toekomst’ op te warmen. (“Cool down the present en heat up the future” (4) Anders gezegd, met de woorden van Stephen Covey (5): ‘de ruimte leren benutten tussen stimulus en respons’.

Een overzicht:

Om het ‘stimulus-respons’ mechanisme af te remmen:
-        - Afstand nemen (ook fysiek) van de ‘stimulus’
-          - Je eigen emoties analyseren: herkennen en de oorsprong trachten te achterhalen
-          - Identificeer je ‘hot spots’ (gevoelige punten, om er dan een “als – dan” reactie op te formuleren als - voorbereidde reactie
-        -    Definieer de spontane reflex als een “vergif”
-         -  Kijk naar jezelf vanop een virtuele afstand (helicopter zicht)
-         -  Tegen jezelf praten
-          - De ‘stimulus’ (persoon of gebeurtenis) realativeren en analyseren
-          - Mindfullness, yoga, tai-chi, meditatie beoefenen
-          - Spanning afreageren, stress verminderen, sport

Om het mechanisme van ‘bewuste reactie’ te stimuleren:
-         -  Aandacht geven aan de gevolgen
-          - Focus leggen op de doelstelling in een bepaalde situatie
-          - Installeer “als – dan” routines vooraf
-          - Ontwikkel redenen om zelfcontrole te versterken; overtuig jezelf van het nut?
-          - Beloof jezelf een beloning voor zelfcontrole
-          - Nota nemen van successen en mislukkingen (dagboek)
-          - Plannen maken
-          - Diep ademen, pauzeren
-          - Zelfvertrouwen versterken ( psychologisch immuunsysteem)
- Na voldoende oefening zouden meer aangepaste reacties in het ‘hot system’ kunnen verankerd worden, zodat het geen moeite meer kost om gepast te reageren.

Hugo Der Kinderen
Januari 2018

      (1)    McClure Goulding M, Goulding L., Changing lives through redecision therapy, Grove Press inc, New York 1979
      (2)    Over maturiteit kan je een korte bijdragen vinden op: hugoderkinderen.blogspot.be
      (3)    Een heldere beschrijving van dit mechanisme is te vinden bij: S. Jacobs, Waarom feedback niet werkt, Paradigma, Amsterdam, 2010
      (4)    Ondermeer gebaseerd op: Walter Mischel; The Marshmallow test, Little, Brown & Company, New York, 2014
      (5)    S. Covey, De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, Contact, Amsterdam, 1993

Geen opmerkingen: