Zoeken in deze blog

zondag 20 oktober 2019

51. Veranderingen organiseren via inspraak: de trechtertechniek

Downloaden
Bij het organiseren van veranderingsprocessen in organisaties wordt het vraagstuk van de inspraak heel scherp gesteld. Er moet een methodiek gevonden worden om te laveren tussen twee extremen:
1    -      “Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht”. Mensen laten beslissen over zaken waar ze onvoldoende informatie of competenties voor hebben, is een garantie op slechte besluiten.
2    -      Beslissingen die inhoudelijk goed zijn, maar niet aanvaard worden door de betrokkenen, zijn moeilijk te realiseren.

De focus van de gezochte methodiek moet dan ook liggen op het verzoenen van inhoud en aanvaarding. Dit betekent dat “DE TOTALE KWALITEIT VAN EEN BESLISSING GELIJK IS AAN HET PRODUCT VAN DE INTRINSIEKE KWALITEIT VAN DE BESLISSING EN DE AANVAARDING. De trechtertechniek biedt een oplossing.

Zoals reeds eerder beschreven start een goed veranderproces met het concretiseren van de wens tot verandering (“Sense of urgency”). Er is ook duidelijk gemaakt wie het proces zal organiseren en begeleiden. Die “leidende coalitie” heeft ook de spelregels van het proces duidelijk gecommuniceerd ( de werkwijze van de trechtertechniek) , en heeft geverifieerd of de cultuur van de organisatie voldoende ontvankelijk is voor de voorgenomen verandering. De vijfde fase in het veranderproces is de trechtertechniek. Die houdt in dat de oplossing voor het gestelde probleem of uitdaging tot stand komt in samenwerking tussen de leiding en de betrokken medewerkers. De weerstand tegen verandering die dikwijls de goede intenties saboteert is immers dat men eerst de oplossing uitwerkt (specialisten), en daarna deze oplossing gaan ‘verkopen’ aan de betrokkenen. Ook het gekende veranderingsproces dat door Kotter(1) werd beschreven, maakt zich schuldig aan deze ‘top-down’ aanpak. Men dient zich vervolgens uit te putten in het verzinnen van ‘massage-technieken” om de nodige aanvaarding te bekomen. Met de trechtertechniek proberen we drie stappen uit het proces tegelijk te nemen:

-          Het maken van de oplossing
-          Het communiceren van de oplossing
-          Het creëren van acceptatie

De trechtertechniek verloopt in stappen:

STAP 1: ALLE betrokken medewerkers (zelfs externen in sommige gevallen, bvb klanten) worden gevraagd om hun input te geven die nuttig is voor de gezochte oplossing. Deze kan bestaan uit voorstellen, mogelijke oplossingen of deeloplossingen, interessante technieken of voorbeelden, aandachtspunten, risico’s, of zelfs dingen waarover men bezorgd is. De leidende coalitie neemt deze input in ontvangst en gaat ermee aan de slag. Het is belangrijk dat niet alleen de direct betrokkenen worden uitgenodigd, maar ook indirect betrokken mensen, bvb uit ondersteunende functies. Iedereen die een belangrijke bijdrage te leveren heeft in het realiseren van de oplossing moet mee in het proces.

STAP2: Op basis van de verkregen input werkt de leidende coalitie een voorstel van oplossing uit. Eventueel kan dit worden ‘uitbesteed’ aan een werkgroep van gespecialiseerde mensen, of de leidende coalitie laat zich bijstaan door deskundigen, of werkt met een deel van hun team. Het is essentieel dat bij het maken van dit eerste ontwerp twee zaken gebruikt worden: de verkregen input, en de eigen deskundigheid. Vooral die deskundigheid moet ervoor zorgen voor de nodige kwaliteit van de ontworpen oplossing. Die moet inhoudelijk consistent zijn en reeds een toets op (technische, juridische, financiële,…) haalbaarheid doorstaan hebben.

STAP3: Dit ontwerp wordt voorgelegd aan DEZELFDE groep mensen die gevraagd werd om input te leveren. Ook mensen die geen input hebben geleverd, worden op deze manier betrokken, en kunnen zelfs beslissen om vanaf nu toch mee te werken.
Bij het voorleggen van het ontwerp van oplossing wordt de nodige aandacht gegeven aan:

-          - Welke input hebben we gekregen?
-          - Hoe zit de oplossing in elkaar?
-          - Welke logica zit erachter die het geheel consistent maakt (en doet aansluiten bij bvb eerder gemaakte en bekende strategische keuzen)
-          - Elke input kan worden teruggevonden in het ontwerp?
-          Welke input werd niet verwerkt, en waarom?

Aansluitend bij deze informatie wordt ruimte gemaakt om de betrokkenen te laten reageren. De vraag die ze krijgen is: waar en hoe kan dit ontwerp verbeterd worden. Dat is dus expliciet NIET de vraag wat men goed vindt en wat niet! Dit is een belangrijk scharnierpunt in het proces. Je vraagt niet naar goedkeuring, maar zoekt verbeteringen op basis van de kennis, ervaring,… van de betrokken mensen. Elke reactie moet daarom meer zijn dan een mening; het moet onderbouwd worden met argumentatie. Omdat dit een vrij moeilijk criterium is, althans voor sommige mensen, moet eventueel voorzien worden dat de reactie niet onmiddellijk moet gegeven worden, maar tegen een bepaald tijdstip. Ook het kanaal dat gebruikt wordt om te reageren moet een lage drempel hebben; gemakkelijk bruikbaar.

STAP 4: Op basis van de verkregen reacties en bijkomende voorstellen, wordt een verbeterd ontwerp gemaakt. Dat verbeterd ontwerp voldoet aan dezelfde criteria als het eerste ontwerp (kennis, consistentie, input gebruiken,…)

STAP 5: Dit tweede ontwerp wordt opnieuw voorgelegd aan de volledige groep betrokkenen, zoals in stap 3 beschreven, met dezelfde werkwijze.

STAP 6: deze werkwijze wordt zo dikwijls herhaald als nodig is. Dat betekent dat er op een bepaald moment geen nuttige input meer komt uit de betrokken groep, en dat blijkbaar de meest recente versie het best mogelijke antwoord is op het gestelde probleem. Deze versie wordt dan de oplossing. Eventueel wordt hier nog explicieter met de Sociocratische methodiek gewerkt, en sluit men af met de uitzonderingsvraag: “Zijn er toch nog redenen om het niet op deze manier te proberen?”

Waarom geeft deze werkwijze de gezochte kwaliteit en gedragenheid? Twee zaken zijn hier essentieel, en moeten dus door de leidende coalitie sterk bewaakt worden:
-         - De open en transparante manier om de twee richtingen in het proces te bewaken: top-down en bottom-up. De trechtertechniek is in essentie een ‘intelligente combinatie van top-down en bottom-up!
-          - De versmalling in de trechter. Het is even cruciaal dat in de loop van de trechter een onderscheid gemaakt wordt tussen ‘zin en onzin’. De kwaliteit en consistentie van alle ideeën moet dus streng bewaakt worden. Anders heeft men geen trechter, maar een buis!  Dat veronderstelt toch wel dat de leiding de moed heeft om te beslissen welk idee het niet haalt, en waarom. Leiders zonder visie, of die een stijl hanteren van ‘pleasen en liken” hebben het hier natuurlijk moeilijk mee.

Het originele van de trechtertechniek, en dus ook de toegevoegde waarde, zit in de volgende elementen:
-         *  Alle betrokkenen werken mee, en niet alleen mensen in een werkgroep van vertegenwoordigers (zoals bvb ‘Key users’) Met deze traditionele benadering hakt men het proces in twee delen/Het gemakkelijke stuk, de geselecteerde werkgroep, wordt het eens, en de rest wordt vergeten en wordt nadien in het ‘verkoop-proces’ aangepakt. In dat tweede stuk zit de basis voor weerstand en verlies aan gedragenheid.
-          * Er is veel ruimte voor input, en meerdere kansen
-          * De betrokkenen zien hoe de oplossing tot stand komt, en kunnen de logica volgen
-          * De focus op de kwaliteit blijft behouden

     De tijd die nodig is om deze werkwijze te volgen wordt dikwijls aangevoerd als een bezwaar. Leiders vinden soms da ze die tijd niet hebben. Maar dit is een valkuil. Het Japanse begrip “NEMAWASHI” is hier belangrijk (2): “Beslis traag en voer snel uit”. Dat betekent dat de totale doorlooptijd van de verandering bepaalt hoe snel iets gerealiseerd wordt. Als we snel beslissen, wordt de uitvoering wellicht vertraagd door weerstand, onduidelijkheid, extra onderbrekingen op cruciale punten, enz.


Hugo Der Kinderen
      (1)   J.P. Kotter, Leiderschap bij verandering, Academic Service, Schoonhoven, 1998
      (2)    Liker, J.K., The Toyota Way, Mc Graw Hill, New York, 2004


Geen opmerkingen: