Zoeken in deze blog

zaterdag 2 december 2023

60. De toekomst van ons onderwijs

downloaden 

Ons onderwijs is aan herdenken toe. Niet alleen in Vlaanderen, maar op een veel breder vlak. 

Mijn ervaring als lesgever voor onderwijsdirecties en als voltijds organisatieadviseur (beide +25 jr) hebben mijn motivatie en inzichten hierover gevormd.

In een uitgebreide bijdrage (onder de hoofding 'publicaties' op deze site) kan de lezer kennismaken met mijn visie. Ik probeer hierbij duidelijk te zijn, zowel in de probleemstelling, de oorzaken en de suggesties, maar tegelijk met een immens respect voor de mensen die in het huidig systeem hun beste talenten inzetten!

Ik besef zeer goed dat niet iedereen gelukkig zal zijn met deze kijk op de problematiek. Maar misschien moet er eens wat dieper en scherper geanalyseerd worden wat de huidige impasse veroorzaakt, en hoe het verder moet. Ik troost me hierbij met de bedenking dat voor volwassenen de frustratie over de realiteit, de brandstof is voor leren.

Hopelijk draagt deze poging bij, ook al is het maar een beetje, tot het ontwikkelen van een urgentiegevoel maar ook van een visie voor verdere ontwikkeling.

Reacties zijn welkom, vooral als ze goede argumenten bevatten. Dat helpt ons vooruit.

Hugo Der Kinderen

december 2023

Geen opmerkingen: