Zoeken in deze blog

maandag 27 november 2023

59. Transactionele Analyse: een hefboom voor menselijke relaties

downloaden

Deze analyse beschrijft hoe mensen onderling communiceren, en daardoor een relatie ontwikkelen. Die relatie bepaalt of er wordt samen gewerkt, of eerder een conflict ontstaat, of een gelatenheid zonder verantwoordelijkheid. Het geeft ook aan op welke manier een echte constructieve samenwerking mogelijk wordt, en ontwikkeld wordt.

De eerste versie van deze visie werd ontwikkeld door Eric Berne in de jaren ’60. Verschillende interpretaties hebben sindsdien het licht gezien. Soms werd het zelfs gebruikt om via manipulatieve  communicatie de eigen ideeën te laten accepteren. Dit was dikwijls geïnspireerd door een autoritaire (traditionele) visie op leiderschap: de eigen ideeën doordrijven. Door het model zo te interpreteren en te gebruiken, werd de autoritaire stijl nog sterker, en werden de nefaste gevolgen daarvan nog duidelijker. Natuurlijk moet je daarvoor naar de resultaten willen kijken. Wie enkel z’n eigen doel voor ogen heeft, laat zich dikwijls misleiden door de eigen emotie van controle en gehoorzaamheid waaraan schijnbaar voldaan is.

Met een meer objectieve benadering wordt ook duidelijk wat de nefaste gevolgen zijn van (klassieke) autoriteit. Die gevolgen verklaren meteen een groot deel van de problemen in organisaties, persoonlijke relaties, en persoonlijk welzijn, maar ook in onze samenleving als geheel. Daardoor levert het model ook een degelijk inzicht in het alternatief. Of dat nu ‘nieuwe autoriteit’ moet heten, of ‘gedeeld leiderschap’, kunnen we in het midden laten. Laten we kijken naar constructieve relaties tussen mensen, en de voorwaarden om die te scheppen. Aansluitend geeft mijn interpretatie van het model ook een methodiek om relaties constructief te houden, en te herstellen indien ze scheef gelopen zijn. Mijn persoonlijke interpretatie van dit model gaat dus over het inzetten voor constructieve, respectvolle samenwerking. Ik probeer ook concreet te zijn in de  manier waarom dat vertaald zou moeten worden in communicatie, en hoe je die vaardigheid ontwikkelt.

Ik verwijs dus graag naar de uitgebreide beschrijving die je terug vindt in de lijst met ‘publicaties’ op deze website.

De praktijk leert dat deze tekst een uitstekend instrument is bij het coachen van mensen. In elke organisatie tref je mensen aan die zich  niet verbonden hebben met de doelstelling van de organisatie, en enkel op het eigen overleven en comfort gericht zijn. Mijn advies is om deze mensen deze uitgebreide beschrijving te laten lezen, en ze te bevragen over de inzichten die ze daaruit hebben gehaald. Maar even goed is het een indringende spiegel voor leiders (en opvoeders) die gesteld zijn op controle en gehoorzaamheid.

Veel succes met het gebruiken van deze tekst voor uw bijdrage tot een betere wereld.

 

Geen opmerkingen: