Dit is misschien wel één van de meest cruciale vraagstukken in een moderne organisatie. We leven in een tijd
dat betrokkenheid van medewerkers wordt nagestreefd. Steeds meer wensen we
gebruik te maken van de competenties, kennis en ervaring van medewerkers en
teamleden om betere resultaten voor het geheel te verkrijgen. Maar iedereen met
ervaring ter zake beseft dat de veelheid van ideeën, meningen, invalshoeken en
persoonlijkheden het zo goed als onmogelijk maakt om op één lijn te geraken. De
frustratie van een gebrek aan consensus leidt er dikwijls toe dat er dan maar
wordt afgestapt van pogingen om samen tot een besluit te komen. Dit kan zich
uiten op drie verschillende manieren. Ofwel:
1 - Besluit de
leiding om de beslissing helemaal naar zich toe te halen. Dit leidt meestal tot
grote frustratie bij de teamleden – medewerkers. Ze verliezen hun betrokkenheid
omdat ze zichtbaar en voelbaar buiten spel gezet worden.
2 -
Blijft het
besluit afwezig; de vraag blijft open en er wordt niet beslist. Dit leidt
veelal tot ergernis omdat de noodzakelijke keuzen niet gemaakt worden, en de
realiteit ondertussen niet stilstaat, en toeval de resultaten bepaalt. De
situatie wordt ervaren als een gebrek aan leiding, waardoor ook de
betrokkenheid afneemt en medewerkers in een soort ‘overlevingsmodus’ vervallen
waarbij het eigen comfort belangrijker wordt dan het resultaat.
3 -
Om deze twee
voorspelbare nadelen te voorkomen, besluit de leiding om de zaak inhoudelijk
naar zich toe te halen, maar met een ‘slimme’ manier om mensen in een proces te
betrekken dat hen de illusie geeft dat ze meepraten. Dit uit zich in ‘holle’
vergaderingen waar velen het gevoel van tijdverlies en manipulatie ervaren.
Het hoeft weinig betoog dat
we veel baat zouden hebben bij een productief alternatief. En dat is er! Er
bestaat een manier om met participatie om te gaan, zonder dat de drie genoemde
negatieve effecten ontstaan. De leiding kan het verschil maken door een
bepaalde methodiek te ontwikkelen, deze zichtbaar in de praktijk toe te passen,
en ze bij voorkeur ook te verankeren in de cultuur van de organisatie.
De oplossing bestaat erin dat
we vooreerst een duidelijk proces-doel vooropzetten: we willen de best
mogelijke beslissing nemen die ook kan rekenen op een maximale gedragenheid.
Beide factoren zijn belangrijk! Leiders doen er goed aan zich te focussen op
het product van deze twee elementen, en niet op de inhoud (vanuit hun superieur
weten!) alleen.
De volgende stap bestaat erin
dat we een aantal manieren leren onderscheiden om tot een besluit te komen.
Deze methodieken kunnen geklasseerd worden in een hiërarchie van methoden,
volgens de kwaliteit van het besluit dat ze opleveren. Zo onderscheiden we
eenzijdige beslissingen (van de leiding) al dan niet met goede communicatie of
begeleid met consultatie van teamleden, consensus, stemmen en compromissen.
Werken met afgevaardigden zit ook in het gamma van methodieken, maar heeft zo
z’n consequenties (vooral beperkingen) voor het eindresultaat.
We onderscheiden, in groeiende mate van
performantie, de volgende methodieken:
- eenzijdige beslissing (door management) zonder
goede communicatie
- eenzijdige beslissing, met goede communicatie
- eenzijdige beslissing NA consultatie van de
betrokkenen
- stemmen; waarbij het aantal voorstanders
bepalen wat de beslissing wordt (dictatuur van de aantallen)
- compromis; waarbij een oplossing gemaakt
wordt die een mix is van de verschillende oplossingen, visies of belangen van
groepen
- consensus: waar alle betrokkenen het helemaal
eens zijn over het genomen besluit; ze voelen hetzelfde (zonder “water in de
wijn” te doen”)
Een zeer belangrijke en zeer innovatieve
manier van besluitvorming is de Sociocratische methode. Ze is zonder meer
superieur in kwaliteit tegenover elke vorm van eenzijdige besluitvorming, en
presteert ook veel beter dan stemmen of compromissen sluiten. Laatst genoemde
is trouwens het resultaat van alle mogelijke technieken van manipulatie. Dat
leidt tot zeer slechte besluiten, en heeft de neiging om alleen verliezers te
creëren, zeker op lange termijn. In de praktijk zullen moeilijke besluiten,
vooral in complexe situaties, enkel productief kunnen aangepakt worden met de
‘Sociocratische’ methode. Dit is vooral zo indien door de aard der zaak een
consensus bij voorbaat uitgesloten is. Het is gewoonweg de beste methodiek
omdat hij de meest gebalanceerde aandacht geeft aan zowel de inhoud van de
beslissing als aan de gedragenheid ervan. Sociocratisch werken presteert ook
veelal beter dan consensus, omdat in het geval iedereen spontaan achter
dezelfde idee staat, dikwijls het “HALO” effect aanwezig is. Groepsleden
spreken een stelling niet tegen om de goede relaties niet te schaden. In een
afzonderlijke bijdrage worden de spelregels van de sociocratische
besluitvorming nader beschreven.
Werken met afgevaardigden is ook een methode die veel
gebruikt wordt in de praktijk, maar heeft belangrijke beperkingen. In feite
delen we het proces van besluitvorming in twee delen. In een eerste deel
brengen we de mensen samen met de beste betrokkenheid en beste kennis. Dit is
de gemakkelijkste groep om een gedragen besluit mee te maken. Het tweede deel
van het proces bestaat erin om de gedragenheid te krijgen van de betrokkenen
die niet in de delegatie zaten, en dat is veel moeilijker. Die groep moet het
besluit van de delegatie maar aanvaarden; ze worden uit het proces gehouden
omdat ze te moeilijk te overtuigen zijn. De afgevaardigden hebben meestal wel
een mandaat gekregen vanuit de grotere groep, maar dat beperkt zich meestal tot
het verdedigen van de belangen, het standpunt of zelfs de beslissing, van de
grote groep. Als er dan toch een ander resultaat uit de bespreking komt, is er
een probleem. Dit risico weerhoudt er zelfs de gedelegeerden van om eerlijk in
het besluitvormingsdebat te gaan, wat zelfs voor fase 1 een handicap wordt. De
conclusie is duidelijk dat het werken met vertegenwoordigers geen goede manier is
om inspraak te organiseren.
Hugo
Der Kinderen
1 opmerking:
Ik blijf op mijn honger zitten wat die 'sociocratische besluitvorming' dan wel juist inhoud en hoe men die het beste organiseert, Hugo. Voer voor een volgende blog? Ik kijk er naar uit ...
Een reactie posten