Zoeken in deze blog

woensdag 25 oktober 2017

19. Emoties en gedrag; een hypothese!


Emoties hebben een grote invloed op ons gedrag, zoveel is zeker. In bepaalde situaties is het zelfs merkbaar dat gedrag problematisch wordt omwille van de emotie eraan verbonden. Anderzijds kan het effect van emoties ook heel positief zijn. Dit is mijn hypothese:
Emoties zijn, zoals pijn en genot, signaalmechanismen. Ze verwittigen ons als er gevaar dreigt (negatief) of als iets tegemoet komt aan een behoefte (positief). De negatieve signalen zetten ons alarmsysteem in gang (amygdala), het tweede soort maakt een aantal hormonen vrij die een goed gevoel genereren (serotonine ea). Dit betekent niet dat de eerste soort altijd slecht (onproductief) is en de tweede soort altijd goed (nuttig).

Als in een situatie onvoldoende respect voor belangrijke behoeften of waarden aanwezig is, wordt dat emotioneel gesignaleerd, met een bepaalde intensiteit. Dat trekt onze aandacht en zorgt voor de nodige motivatie. Als we praten over de ideale oplossing voor een probleem, en we beschrijven een positieve toekomst, dan worden we enthousiast. Ook hier ondersteunt de emotie onze focus en motivatie. Het gevaar zit hem in de dosering, in beide gevallen.
Als de emotie de bepalende drijvende kracht wordt, en de richting en aanpak bepaalt om aan oplossingen en vooruitgang te werken, dan dreigt het fout te lopen. Emoties zetten dan het snelle systeem in ons brein in gang, en we gaan ongenuanceerde scrips ontwikkelen, voorstellen doen, acties in gang zetten. De hond is los! Zelfcontrole ontbreekt om het geheel te blijven zien. De focus vernauwt en er wordt heel wat informatie over mogelijke gevolgen, gewenste doelen, alternatieve wegen, neveneffecten, lange termijn effecten,… over het hoofd gezien. Het gedrag dat daaruit volgt is zonder meer gedreven door het ego van de betrokken persoon.

Daaruit volgt dat emoties in gedrag heel snel leiden tot polariteit in relaties. De (innerlijke) emotie volgen en voldoen neemt de plaats in van verantwoord doelgericht of waardengedreven handelen. Het resultaat is dat de eigen vernauwde focus gevoelsmatig gesteld wordt tegen die van de andere persoon die met andere emoties een andere aanpak voorstaat. Hoe sterker de emotie achter een gedrag, hoe sterker de polariteit. Het is de drijvende kracht achter een conflict. Een conflict is een verschil van mening, visie, stijl,… dat uit de hand gelopen is door een emotionele lading aan één of beide kanten, waardoor de tegenstelling verschuift naar de persoon. Idealisten en leiders met een sterke ‘theatrale neurose’ werken in die zin evengoed polariserend als mensen met een overdreven drang naar empathische verbondenheid of mensen die gedreven door angst een buitensporig controlerend gedrag vertonen. Emoties hebben het potentieel om relaties te verknoeien en de inhoud van ons gedrag te vervormen. Zonder strenge bewaking is dat gevaar voortdurend aanwezig.

Mensen die door de invloed van zwarte pedagogie een hoog-actief emotioneel systeem hebben, zullen hier uiteraard meer last van hebben. Zolang ze zich daarvan bewust zijn, en aanvaarden erop gewezen te worden, kan dat nog beheersbaar zijn en kan de schade beperkt worden, zei het dan ten koste van extra tijd en energie. Als dat niet mogelijk is omdat één van de partijen dit niet toelaat, dan ontstaat er een samenwerkingsprobleem. Het niet toelaten van deze ‘zelfreflecterende correctie’ zit geworteld in de cognitieve dissonantie van de betrokken persoon. Omdat de emotie te overweldigend is heeft de persoon uit pure zelfbescherming, een overtuiging ontwikkeld die zegt dat het OK is om zo te handelen. Dit behoort tot het ‘psychisch immuunsysteem’ dat mensen ontwikkelen (terecht) om door allerlei imperfecties in hun ‘zijn’, meestal het resultaat van opvoeding (zwarte pedagogie) te kunnen dragen. Hoe zwaarder de emotionele schade die aan de basis ligt van het ‘onproductief gedrag’, hoe sterker de emotie als drijfveer zal werken om de cognitieve dissonantie in gang te zetten voor bescherming. De amygdala in ons brein slaat alarm en de meest primaire reflexen van zelfverdediging komen op gaan, inclusief agressie naar de eventuele boodschapper. Het kan vele jaren duren, en soms komt het nooit, om deze artificiële zelfverdediging te vervangen door aanvaarding en berusting, waardoor een sterkere maturiteit zorgt voor doelgericht handelen, met zelfkennis en zelfbeheersing als basis.

Het is bedenkelijk om adviezen te lezen die neerkomen op de regel ‘volg je emoties’. Het is duidelijk dat emoties aandacht verdienen, omwille van hun signaalfunctie. Maar als ze de zaak (mogen) overnemen dreigt de debacle. Zelfcontrole is zoek, doelgerichtheid ontbreekt, verantwoordelijkheid voor gevolgen wordt niet genomen, nuances ontbreken en samenwerking wordt onmogelijk door toenemende polariteit. Te sterke emotie aan de basis van gedrag is niet OK! Ze vereisen aandacht, niet om ze te volgen maar om ze zo snel mogelijk binnen de grenzen van hun nuttig effect te brengen. Het uiteindelijk gedrag zal dan dikwijls afwijken van wat de emotie voorschrijft, en als dat de emotie onbevredigd laat, is er werk aan de winkel om die ‘emotie-turbo’ te doseren, mogelijk structureel.
Als we accepteren en stimuleren dat menselijke samenwerking herleid wordt tot emotionele interactie, dan zal de polariteit toenemen, de samenwerking verminderen en de meeste energie verloren gaan in het bevechten van verschillen of het zoeken van ‘sociaal comfort’ in wederzijdse acceptatie. Dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het geheel, hoeft nauwelijks toelichting. Dat emotionele harmonie de nodige aandacht verdient om als basisvoorwaarde samenwerking mogelijk te maken, is hiermee meteen bevestigd. Emoties bepalen binnen welke grenzen er constructief aan inhoud kan gewerkt worden!

Deze zienswijze is natuurlijk niet wetenschappelijk te bewijzen, maar naast talloze persoonlijke observaties, lijkt deze samenhang wel logisch. Het klopt ook met inzichten uit literatuur, die wel degelijk een goede wetenschappelijke basis hebben, zoals:

-        -   Daniel Kahneman, Ons feilbaar denken, Contact, Amsterdam/Antwerpen, 2013
-        -  Walter Mischel, The Marshmallow test, Little, Brown & Co, New York, 2014
-        -  Charles Jacobs, Management rewired, Penguin Group, New York, 2009
-       -   Jean Van der Biest, Welopgevoed en Hoe?, niet gepubliceerd document (www.waaromtoch.be)


Hugo Der Kinderen (november 2017)

Geen opmerkingen: