Zoeken in deze blog

zaterdag 24 februari 2018

26. Werken aan vertrouwen in een team of organisatie

Downloaden

Veel teams en organisaties verliezen veel van hun prestatievermogen door gebrek aan vertrouwen. En zonder vertrouwen kan er geen sprake zijn van goede samenwerking. Het loont dus zeker de moeite om te doorgronden hoe vertrouwen tot stand komt, hoe het verdwijnt, en met welke aanpak het kan hersteld worden. We gaan uit van de definitie dat vertrouwen ene kwaliteit is van een relatie. En relaties worden gemaakt door gedrag van de betrokken partijen, waarbij de wisselwerking in gedragingen (actie en reactie) leidt tot vertrouwen of het gebrek daaraan.

De simpele stelling dat je vertrouwen moet geven om er te krijgen kan dan wel refereren naar die wisselwerking, maar ze is ver van voldoende om actief aan vertrouwen te werken. Het kan zelfs betwijfeld worden of het inderdaad waar is. Het is misschien gewoon een stelling waarbij de schuld aan de andere kant in de relatie gelegd wordt.

Vertrouwen bouwt zich op door afstemming in de relatie; alignering is daar een mooi woord voor. Het betekent zoveel als op dezelfde lijn zitten. Vertrouwen ontstaat door alignering op drie vlakken: in doelstellingen, in competenties en in de persoonlijke relatie. Om vertrouwen op te bouwen zal op deze drie assen een afstemming moeten ontstaan. Het initiatief ligt hierbij duidelijk bij de leiding; die moet de aanzet geven.

Op het vlak van doelstellingen geeft de leiding een aanzet door inspirerend te zijn. De bedoeling is dat medewerkers daarop reageren met enthousiasme. Of dat ook werkelijk zo is zal afhankelijk zijn van het mentaal contract dat bestaat tussen de organisatie (team) en de medewerker.
Op het vlak van competenties zet de leiding in door duidelijkheid en openheid, zowel over de verwachtingen als in het realistisch geloof in de competenties van de medewerkers. De medewerkers reageren hier hopelijk op met dezelfde openheid en realisme.
Op het relationeel vlak geeft de leiding een aanzet door respect en integriteit. Dat zijn twee zeer omvangrijke begrippen die fundamenteel te maken hebben met gelijkwaardigheid en de afwezigheid van machtsgebruik en zeker van manipulatie en onberekenbaarheid. We leren uit het mechanisme van de Transactionele Analyse (E. Berne) dat dit een grote kans heeft om beantwoord te worden met volwassen gedrag; verantwoordelijkheid waar ook integriteit en respect de zichtbare uitingen van zijn.

Als de aanzet goed is, en de respons is zoals verwacht, dan ontstaat er aan de kant van de medewerker motivatie en betrokkenheid. Dat zal aan de kant van de leiding wellicht beantwoord worden door volharding en nog meer inspiratie, openheid, respect en integriteit. Dat gaat op z’n beurt bij medewerkers opnieuw worden opgepikt, en er ontstaat een positieve spiraal die het vertrouwen tussen beide doet groeien.

Cruciaal in deze wisselwerking is de balans tussen beide inzake verwachtingen en realiteit. Als de leiding een goede aanzet geeft, maar niet de verwachte respons krijgt, dan stop wellicht deze input door de teleurstelling die er mee gepaard gaat. Hetzelfde kan gebeuren aan de kant van de medewerkers, die teleurgesteld kunnen worden in het gebrek aan input op de drie vlakken vanuit de leiding. Ook dan kan moedeloosheid en vervreemding ontstaan.



Om vertrouwen te herstellen dat door omstandigheden uit het verleden beschadigd werd, is een nieuwe leiding natuurlijk een uitgelezen kans. Maar dan moet de leiding zich bewust zijn welke input ze moet geven in de relatie. Soms zal het nodig en zeker nuttig zijn om deze intentie en verwachting expliciet te benoemen als een startpunt voor herstel. Dat behoort bij de openheid. En de zichtbare pogingen om het te realiseren behoort tot integriteit.

Leidinggevenden die sterk zijn in deze aanpak, kunnen we verbindende leiders noemen. Het zou dan wel nuttig zijn dat ze niet alleen op die manier de vertrouwensrelatie tussen henzelf en het team versterken, maar ook tussen de teamleden onderling. Dat vraagt dan weer dat ze hun in hun rol als cultuurdrager ook succesvol zijn. En dat verondersteld nog andere vaardigheden.

Hugo Der Kinderen
Februari 2018


Geen opmerkingen: