Downloaden
(1)
Zie bijdrage nr 18 op deze BLOG
Wanneer in een organisatie wordt vastgesteld dat de
kwaliteit van het leiderschap moet groeien, bvb naar aanleiding van een
kanteling in de organisatie en de invoering van autonome teams, stelt zich de
vraag hoe dat kan aangepakt worden. De primaire reflex is om een opleiding te
organiseren. Een populaire idee, niet in het minst omdat dit een redelijk vrijblijvende
aanpak is, met minimale druk. Het resultaat is er dan ook meestal naar; zo goed
als geen verandering. Dat moet beter kunnen, daarom deze reflectie.
De basis van het beoogde veranderproces lijkt ons te liggen
in het proces van gedragsverandering. Dit proces bestaan uit de volgende fasen
die elkaar opvolgen (1):
-
Aandacht: de bereidheid om naar de
kwaliteit van leiderschap te kijken als een persoonlijke opdracht
-
Inzicht: de bestaande aanpak en stijl
vergelijken met deze die beter of effectiever zou zijn, resp. beter zou passen
in het soort organisatie dat men wenst te zijn of zou moeten worden. Dit gaat
gepaard, als het goed is, met de redenen waardoor de ‘gap’ ontstaan is. Dit
verondersteld een duidelijk verband met de eigen persoonlijkheid.
-
Acceptatie: de aanvaarding van het
verschil als realistisch en relevant, inclusief de grond van de afwijking en
dus de uitdagingen die zich daar stellen.
-
Keuze: het engagement om aan de
ontwikkeling te beginnen; dus om de vrijblijvendheid te doorbreken
-
Focus: de aandacht zal moeten gericht
worden op de momenten en situaties waar een verschil moet gemaakt worden in
aanpak, reactie,…
-
Volharding: om tot nieuwe stabiele
patronen van gedrag te komen moeten oude patronen, wat ook hun oorsprong is,
vervangen worden door nieuwe. Dat vereist de nodige herhaling; aanvankelijk
gepaard gaande met het gebruik van veel
mentale energie, en geleidelijk met minder moeite.
Als we dit basisproces toepassen op de complexe en
veeleisende opdracht van leiderschap, dan zou dat proces er als volgt kunnen
uit zien:
Aandacht ontstaat dikwijls als gevolg van een audit, een tevredenheidsonderzoek
of een gelijkwaardige gebeurtenis die een urgentie inzake leiderschap creƫert.
Aan relevante inzichten komen de betrokkenen door een
opleiding of workshop te volgen waarin relevante nieuwe concepten worden
aangereikt. Dit dient gepaard te gaan met de nodige uitdaging, maar ook met
voldoende veiligheid. Dit moet ervoor zorgen dat de zelf te maken samenvatting
van uitdagingen, valkuilen en ontwikkelpunten realistisch zijn, en voldoende
diepgang hebben op de relevantie en oorzaken van het bestaande gedrag.
Wanneer deze POP (persoonlijke ontwikkelplannen) worden
besproken met een coach (uiteraard bij voorkeur degene die de workshop heeft
geleid) ontstaat er een mogelijkheid tot aanvulling en worden de voorwaarden
geschapen tot echte acceptatie. Als de coach voldoende balans aanbiedt tussen
veiligheid en frustratie, is de betrokkene klaar om een gerichte keuze te
maken; een engagement om het noodzakelijk leerproces te starten. Dit zal sterk
moeten zijn omdat het over leiderschap gaat, een complexe en veeleisende
competentie die sterk met persoonlijkheid verbonden is. Het zal uiteraard ook
tijd vragen, en veel herhaalde pogingen om sommige scripts te vervangen door
een meer constructieve aanpak.
Een volgende stap zal daarom zijn dat de aandacht in de
dagelijkse praktijk geconcentreerd wordt om situaties die het verschil kunnen
en/of moeten maken. Men neme best niet de moeilijkste eerst, maar ze moeten wel
voldoende relevant zijn om de motivatie te bevestigen. Deze focus is de ‘link’
tussen intentie en gedrag; daardoor komt de verandering geleidelijk tot stand.
Mogelijk is hier ook een coach nodig om te zorgen dat de focus niet verloren
gaat.
Een praktische manier dient gevonden om de volharding te
ondersteunen, want gedragspatronen vervangen door nieuwe is een intensief
neurologisch gebeuren. Ideaal is het wanneer de betrokkene zelf een aantal
activiteiten bedenkt die ervoor zorgen dat de focus niet verzwakt. Het delen
met collega’s van de intenties en resultaten, een regelmatige intervisie is een
voorbeeld van een sterk instrument. De essentie is in deze fase om de vrijblijvendheid
weg te nemen.
Een gepaste conclusie zou kunnen zijn dat de weg soms lang
is, maar de voldoening kan zeer groot zijn. Wat zeker ook zeer groot is, is de
positieve impact op het team en/of de organisatie die van het leiderschap
afhankelijk zijn. Mensen met veel verantwoordelijkheidszin vinden daar dan ook de
sterkste motivatie om het vol te houden. Hun maturiteit zal hierbij hun
belangrijkste bondgenoot zijn.
Hugo Der Kinderen
Maart 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten