Zoeken in deze blog

zondag 10 maart 2019

43. De operationele misleiding van PDCA (Deming circle)

Downloaden
De Deming cirkel is ontwikkeld in de context van het kwaliteitsbeleid. Het is een manier om kwaliteitsverbeteringen te realiseren. De vier letters PDCA staan voor Plan, DO, Check, Act. Het betekent dat je een plan maakt, vervolgens aan de slag gaat om het uit te voeren, en dan controleert of het beoogde resultaat bereikt werd, om dan bij te sturen als dat niet voldoende het geval is.
Als deze methodiek, die op zich zeer waardevol is in zijn context, ook breder wordt gebruik op het niveau van beleid, en gebruikt wordt om een lerend organisatie te onderbouwen, loopt er iets mis. Het operationeel realiseren van iets volgens de criteria die werden vooropgesteld, is een andere opdracht dan een leerproces in een organisatie realiseren. Dit laatste is veel ruimer.

Wat aan een plan vooraf dient te gaan, en niet in het PDCA concept is opgenomen, is:
-          De visie die aan de grondslag ligt van het plan, en die het ‘waarom’ van dat plan moet leveren. Dit moet aangeleverd worden door de missie van de organisatie en het organisatieconcept dat ontwikkeld werd om hieraan tegemoet te komen.
-             
      De strategische betekenis van het plan, en dus ook de prioriteit en belang die eraan gegeven worden, en de relaties met andere doelstellingen en plannen, inclusief timing;
Om een echt leerproces te beschrijven en te ontwikkelen, dient gestart te worden met “willen”. Dat betreft: motivatie, ambities, opdracht, strategie, intenties, lange termijn,…. Pas als het “willen” voldoende aanwezig is, en kwalitatief voldoet, kan een goed plan gemaakt worden.

Kritisch gesteld: we kunnen dat “willen” ook als deel van het plan zien. Maar ja, zo los je natuurlijk alles op. Als we aan één woord verschillende betekenissen geven, dan scheppen we verwarring in plaats van duidelijkheid. Dan beginnen, in dit geval, strategische en operationele doelstellingen en processen te vervagen, en vult iedereen het in de praktijk in naar eigen inzicht. Te veel beleidsmakers denken dat ze beleidsmatig bezig zijn terwijl ze vooral in een operationele focus werken. Ze zijn zich van de achterliggende strategische vragen niet bewust, en zullen dus op dat punt tekortschieten.
Wat in de ‘Check’ ontbreekt om er een breder beleidsmatig proces van te maken, is het volgende:
-          Was het wel een goed plan? Is het resultaat dat we bereikt hebben, zelfs als het voldoet aan het plan, een vooruitgang in de richting waarin we strategisch werken, en waren de inspanningen de moeite waard?
-          Zijn de doelstellingen van het plan nog relevant op het moment dat we ze bereiken, of valt er iets te leren over de manier waarop we plannen maken?
-          Wiens doelstellingen hebben we nu gediend? Strookt dat met onze missie?

Case: Op een directieraad werd de voortgang van het ISO 9000 project besproken. Iemand vraagt: “Wie gelooft echt dat we de kwaliteit van alles wat we doen zal verbeterd zijn als we dit proces afgerond hebben? Niemand, zo blijkt. Nieuwe vraag: “Is er dan een andere dwingende reden waarom we dit doen?” Neen, zo blijkt. Nieuwe vraag: “Waarom doen we dit dan?” Twee maand later werd het project geschrapt als niet relevant. Er zat duidelijk wat fout op het niveau van het “willen”, de drijfveren achter het opstarten van het project. Dit soort van evaluatie is breder dan de “check” of het plan gerealiseerd wordt. Daar zit de echte dynamiek van een lerende organisatie. Men heeft geleerd dat werkprocessen die niet gestandaardiseerd zijn, en moeten blijven, niet met een kwaliteitsbenadering ‘stijl ISO 9000’ kunnen verbeterd worden. In een dienstverlening (en zeker bij uitbreiding in een zorg-omgeving), zijn de processen te divers en de context te onvoorspelbaar om oplossingen te standaardiseren. Nieuwe versies van kwaliteitssystemen hebben dat wel proberen op te vangen en leggen meer het accent op bevoegdheden. Maar beleidsmatig ‘leren’ gaat verder dan PDCA.

Als we dit toe te passen op onderwijs dan blijkt PDCA goed te werken zolang het doel is ‘lesgeven’. Dan zitten we puur in de operationele optimalisatie (kwaliteitsbeheer). Als het doel van de school wordt geherdefinieerd naar ‘kinderen ontwikkelen’ dan wordt plots de relevantie van het lesgeven een heel andere. Misschien is het dan helemaal niet meer zo belangrijk dat bepaalde systemen werken zoals ze bedoeld waren, en verschuift de pedagogisch visie zich naar ander vormen van begeleiding en ondersteuning. Zelfs de organisatiestructuur moet er dan eventueel aan geloven, ook al was die nagenoeg perfect geïmplementeerd volgens het oude concept. (bvb vakgroepen).

We redden ons natuurlijk mooi als we dan spreken van een PDCA op een hoger plan, het strategische wordt ook voorwerp van een PCDA cyclus. Naar mijn smaak moeten dan zeker de woorden ‘plan’ en “check’ vervangen worden. Van ‘act’ zou ik dan ook in deze context eerder ‘adapt’ maken.
En wat die ‘do’ betreft; ik geloof veel meer in ‘proberen’. Dat houdt in dat je blijft zoeken naar alternatieven, ook als die niet in het plan stonden, om je doel/resultaat te bereiken als er zich onverwachte moeilijkheden voordoen. Die dimensie heeft alles te maken met betrokkenheid, en maakt het verschil met een operationele gehoorzaamheid aan een plan.
Vergeet niet dat de PCDA cyclus ontstaan is in productiebedrijven.

Conclusie:
Een echt leerproces begint bij ‘willen’ met alle visies en drijfveren die eraan ten grondslag liggen.. Vervolgens proberen we iets te realiseren en we gebruiken daarvoor een plan, actie, opvolging en bijsturing. Als derde stap komt de evaluatie en waardering. Op basis van dat resultaat wordt alles in vraag gesteld, en wordt het ‘willen’ bijgestuurd’, eventueel bevestigd. Het relatieve belang, de visie, mogelijke alternatieve plannen,…. Alles kan op dat moment deel uitmaken van het echte leerproces. Inclusief soms ingrijpende veranderingen van beleid.
Dit heeft te maken met het verschil tussen ‘efficiëntie’ en ‘effectiviteit’, iets wat veel mensen zich ook niet realiseren. En daarom gebruiken ze die termen ook door elkaar. Efficiëntie is de ratio tussen resultaat en middelen. Effectiviteit gaat over de juiste dingen doen.

Hugo Der Kinderen
Maart 2019



Geen opmerkingen: