Zoeken in deze blog

maandag 25 maart 2019

44. Teambuilding: een verkenning

Downloaden
Er bestaan nogal wat uitgesproken meningen over de zin en de onzin van teambuilding. Als we de drijfveren op dit terrein even verkennen, zien we al snel twee dimensies in het vraagstuk:

1     -      Voldoening zoeken voor de relationele onzekerheid in een groep. Als mensen op zoek gaan naar veiligheid, dan willen ze vooral hun reflexbrein kalmeren: de emotionele ‘overload’ reduceren; door “zoeken” en “spelen”, maar ook door alle acties die het emotionele aspect van gedrag tot rust brengen. De behoeften van het ‘reflex-brein’ staan centraal.
2     -      De gemeenschappelijke basis versterken van de opdracht van het team, vooruit enken en afspraken maken. Dit komt erop neer dat het  pre-frontale deel van de hersenen wordt gebruikt en gestimuleerd: werken aan doelen, afspraken,;..

Naargelang de diagnose (behoefte van het team op dat moment) zal het ene of het andere aan de orde zijn, of een doordachte combinatie. Als er geen veiligheid heerst in een team, dan zijn alle inspanningen om een doel of een plan af te spreken zinloos. Het is zaaien op de rotsen.

Het is echter niet omdat de teamleden zelf vragen naar ‘”spelen” en “zoeken”, dat dit ook de echte nood van het team is. Samen spelen bevordert wel het vertrouwen, en past dus in de primaire groepsvorming. “Spelen” en “zoeken” zijn gedragspatronen die angst reduceren. Dat is hun rol in de menselijke ontwikkeling. In de groeifasen van de kindertijd is spelen de ideale manier om te leren omgaan met de realiteit (zonder onmiddellijke consequenties). Samen spelen heeft als bijkomend voordeel dat de sociale relaties tegelijk ontwikkeld worden. Collega’s zijn een deel van de omgeving, en door het spelen worden deze verkend, uitgetest en ingeschaald. Het resultaat is een veilige sociale omgeving die de mogelijkheid biedt om een team te vormen.

Om van een groep een team te maken is echter meer nodig. Aansluitend op veiligheid moet er gewerkt worden aan doelen, plannen, werkverdeling, processen en sociale hygiƫne. Zoals steeds: relatie komt eerst, dan de inhoud. Zonder veiligheid, geen team.

Blijft nog de vraag of samen spelen de enige manier is om aan de groepsvorming te werken. Wellicht niet.  Het gaat er fundamenteel over dat je elkaar leert kennen als mens, en daardoor veiligheid in de relatie ontwikkelt.

Mensen die de sociale basis vooral al spelend willen ontwikkelen, hebben vermoedelijk meer voorkeur voor het spelen dan voor de sociale noden. Of ze associƫren gewoon het ene met het andere. (associatie is een vervanging voor een beproefde oorzaak-gevolg relatie, en is gebaseerd op gelijkenis tussen twee zaken, dikwijls met een emotionele ondergrond.) Als ze zich dan in een spelende teambuilding uitgeleefd hebben, hebben ze dikwijls een voldaan gevoel dat ze zich goed geamuseerd hebben. En dat vraagt natuurlijk naar meer. Nuchterheid gebiedt ons om te erkennen dat deze voorkeur gestoeld is op de eigen behoefte om het reflex-brein te voeden. (nog eens samen lekker wild in de wei dollen; de controle loslaten en het zoogdier in ons brein de vrije teugel geven) Het is niet in de eerste plaats bouwend, eerder bevredigend. Akkoord dat het zoeken naar bevrediging van nieuwsgierigheid en vrijblijvend uittesten van mensen en relaties een zinvolle bezigheid is, maar dan enkel in die mate dat het de noodzakelijke groepsvorming mogelijk maakt. Er blijven in hangen is eerder een teken van beperkte maturiteit, of een gebrek aan verantwoordelijkheidszin om iets te realiseren buiten zichzelf. Maar dat wijst ook op eerder beperkte maturiteit. Bevrediging zoeken is egocentrisch gedrag. Oplossingen zoeken is dienend gedrag, ook als dat gaat over goede relaties die de basis moeten vormen voor goede afspraken.

Er zijn ook andere manieren om elkaar te leren kennen, en die een meer volwassen ondergrond hebben. Dialoog over de grote vraagstukken van het leven. Waarden aftoetsen. Ervaringen en inzichten delen. Resultaten en teleurstellingen delen. Plannen uitwisselen en vergelijken. Persoonlijkheden onderzoeken en feedback daarover geven en ontvangen. Als er dan toch eerst een veilige sociale ruimte moet ontwikkeld worden, lijken dit meer voor de hand liggende methoden te zijn. We zouden dit kunnen plaatsen als een pre-frontale, bewuste en doelgerichte manier om aan relaties en veilige context te werken. Emoties worden op die manier ook ondergeschikt gemaakt aan opbouwend gedrag.

Sterker nog. Het is bekend dat ruimte geven aan emotie, de emotie verder stimuleert en versterkt. Dat leidt tot sociale ontsporingen zoals iedere observator van deze wereld kan vaststellen; het is de basis van conflicten en polariteit. Om emoties te kanaliseren en ondergeschikt te maken aan het gezond verstand en een constructief gedrag, is reflectie nodig, ook over de emoties. Analyseren en plaatsen is de boodschap, niet verder opkloppen. Teambuildings die veel ruimte geven aan emotie, en het eraan gekoppelde gedrag (zoals competitie bvb) hebben daardoor eerder een contraproductief effect. Als teamleden de speeldrift voorrang geven, ontstaat zelfs pestgedrag, wat de meest agressieve manier is om sociale veiligheid te zoeken, dus vanuit de zwakste maturiteit (of slechte voorbeelden?). En wie zal er in een dergelijke teambuilding geviseerd worden door pesters? Juist, de minder assertieve collega’s, eerder bescheiden en verlegen, en vooral ook de erg sensitieve en introverte persoonlijkheden. Zij zijn immers veilig om de eigen drang naar beheersing op uit te testen. Het hoeft geen betoog dat op een dergelijke manier het team behoorlijke schade kan oplopen, en de geviseerde in het bijzonder. Op die manier komt er zelfs een ethisch kantje aan teambuilding.

Hugo Der Kinderen

Geen opmerkingen: