Zoeken in deze blog

vrijdag 9 augustus 2019

48. Dominant leiderschap; perceptie en/of realiteit

Downloaden
Dominante mensen zijn niet aangenaam in de omgang. Dominante leiders zijn niet succesvol op de lange termijn. Dominante ouders zijn geen goede opvoeders. Er is dus niet alleen het gevoelsmatige dat tegensteekt, er is ook een behoorlijk betrouwbare observatie dat de resultaten te kort schieten. Vooral de menselijke kant lijkt de rekening te betalen, ook al heeft dominantie soms inhoudelijk wel iets moois voortgebracht.

Maar het is niet altijd een eenduidig verhaal. Soms worden mensen als dominant gepercipieerd om dat ze een sterke focus hebben op resultaten, verantwoordelijkheid, kwaliteit, snelheid, urgentie,… Natuurlijk kan iemand deze focus aanhouden op een dominante manier, en dan is er weinig twijfel over de negatieve effecten. Maar ook op een respectvolle manier kan een focus op deze doelgerichtheid ervaren worden als dominantie. Hoe goed de betreffende persoon ook z’n best doet om een goed relatie te ontwikkelen en te onderhouden, door luisterbereidheid, contact maken, acceptatie van de persoon, …  soms lukt het gewoon niet om als niet dominant over te komen. In dat geval ligt het probleem waarschijnlijk aan de andere kant. De ‘ontvanger’ of ‘geadresseerde’ heeft dan een probleem.

Het probleem van de ontvanger zou wel eens een interne strijd kunnen zijn tussen persoonlijke emotionele noden enerzijds, en de opdracht of verantwoordelijkheid anderzijds. Zolang er emoties zijn die alle aandacht opeisen omdat ze essentieel zijn en te maken hebben met het veiligheidsgevoel van de betrokkene, in de brede beteken, is een focus op “geven” emotioneel bedreigend.
Deze toestand kan ontstaan door de context, of door een structureel probleem in het hoofd van de betrokkene. Als het over context gaat, is een bespreking die leidt tot enkele afspraken en bevestigingen dikwijls voldoende om de ‘emotionele rust’ te herstellen. Een goede relatie bouwen of herstellen, vertrouwen ontwikkelen of andere werkwijzen kunnen het persoonlijk welbevinden naar een minimum leefbaar peil brengen. Dan is een focus op taken, resultaten, plannen, afspraken,… weer mogelijk. De interne strijd is gewonnen door de veiligheid en relatieve rust.

Een structureel probleem ontstaat als de emotiewereld van de betrokkene om één of andere reden zo sterk geactiveerd of ontwikkeld is, dat een ‘contextuele correctie’ niet volstaat. Een uit de hand gelopen behoefte aan erkenning, wantrouwen in mensen, om begrijpbare redenen uit het verleden, zijn voorbeelden van emotionele scripts die mensen kunnen blokkeren. Maar soms is het zelfs geen kwestie van bepaalde scripts, maar eerder een hoog niveau van emotie dat telkens, ongeacht de context, de eigen perceptie en positie beheerst. Uit onze kennis van de effecten van ‘zwarte pedagogie’ (1) weten we dat door emotionele druk het reflexbrein in zijn ontwikkeling wordt gestimuleerd, en de ontwikkeling van de pre-frontale cortex wordt afgeremd. De balans tussen deze beide bepaalt hoe doelgericht iemand is of kan zijn; hoe snel een situatie wordt geïnterpreteerd door de emotionele bril, en hoeveel ruimte er is voor ‘gezond verstand’, ratio, logica, kennis, opdracht, doelstelling, …

Mensen die de pech hebben gehad dat door de combinatie van hun genetische basis en de effecten van hun opvoeding met een relatief zwak vermogen tot beheersing en focus door het leven moeten, reduceren het leven tot het vinden van emotionele rust. Ze zullen het zeer snel moeilijk hebben met elke vraag naar resultaten, opdracht, verantwoordelijkheid. Elke vraag in die zin zal snel vertaald worden als dominantie; de innerlijke strijd bepaalt dat.

Deze realiteit lijkt erg belangrijk voor elke opdracht die te maken heeft met opvoeding, onderwijs en leiderschap, bijzonder in situaties die men van bij de start als een grote uitdaging mag beschouwen. Als in een emotioneel geladen context actie wordt genomen, zelfs als men dat in groep doet, is de kans groot dat agressie, dominantie en hun varianten de stijl zullen bepalen. Ook als het gaat over positieve emoties (enthousiasme bvb) is het resultaat soms teleurstellend. Denk maar aan theatrale leiders die hun team op sleeptouw nemen voor utopische projecten. De snelheid en de doelgerichtheid die ze ontwikkelen, is voor veel medewerkers dikwijls een probleem omdat ze zelf te weinig aandacht ervaren voor hun emotionele noden.

Dit mechanisme heeft belangrijke gevolgen voor de rol en stijl van leidinggevenden. Het volstaat niet om het bij het rechte eind te hebben, verantwoorde prioriteiten te stellen of de betere oplossing te zien voor een probleem. Als de relationele en emotionele noden van medewerkers niet voldaan zijn in de mate dat ze dat nodig hebben, zullen ze afhaken. De dynamiek van de Transactionele Analyse (1) zal hun gedrag gaan bepalen, met alle verlies aan productiviteit in de samenwerking tot gevolg.  Dit leidt opnieuw tot de conclusie: de relatie komt altijd eerst. De relationele realiteit bepaalt hoeveel ruimte er is voor ratio en doelstellingen. Omdat de relationele behoeften van mensen erg verschillend zijn, zal het dus voor leidinggevenden niet volstaan om ‘een redelijk gemiddelde’ aan relationele focus aan te houden, differentiatie zal nodig zijn. Sommige mensen vragen extra aandacht. En als leidinggevenden die extra aandacht geven, lopen ze het risico om verdacht te worden van favoritisme. Vooral in organisatieculturen waar veel laag-mature mensen (2) werken, zal de vraag naar ‘gelijke’ behandeling groot zijn. Zoals kinderen snel de vergelijking maken tussen wat ze zelf krijgen/mogen en wat hun broertjes of zusjes krijgen en mogen, zullen sommigen zich snel benadeeld voelen. Het enige instrument dat hier tegen bestand is, is het werken met duidelijke principes die niet alleen consequent gebruikt worden, maar ook op alle cruciale momenten gecommuniceerd worden als een referentie. Het bewustzijn aan de kant van de medewerkers – teamleden wordt op die manier steeds opnieuw herinnerd aan de manier waarop dingen correct zouden kunnen en moeten verlopen. Differentiatie is een noodzaak; maar heldere spelregels en het op tijd gebruiken daarvan, hoort erbij.

Hugo Der Kinderen

      (1)    Transactionele Analyse werd door E. Berne gelanceerd als een dynamiek van menselijke relaties. In een afzonderlijke bijdrage heb ik een meer dynamische interpretatie gegeven aan dit fenomeen die voor elke vorm van samenwerking tussen mensen, en leiderschap in het bijzonder, een zeer bruikbaar instrument blijkt om aan verbetering te werken.
      (2)    Maturiteit is wellicht de belangrijkste ontwikkelingsdimensie van mensen. In een afzonderlijke bijdrage heb ik het mechanisme van maturiteitsontwikkeling beschreven.

Geen opmerkingen: